Rollspel “Kampen om chokladen”

Detta är en övning för att höja EU-kunskapen, samt öva färdigheter i debatt, förhandling och demokratisk process.

Tid: Cirka två lektioner
Svårighetsgrad: Passar för högstadium och gymnasium
Material: Ladda ner och skriv ut PDF nedan
Antal deltagare: Minst 15 elever och en lärare

Målet med rollspelet är att eleverna, genom att diskutera och rösta om ett fiktivt förslag i rollen som Ministerrådet, ska få en ökad förståelse för hur beslut tas i Europeiska Unionen och hur nationella intressen påverkar röstningen inom Ministerrådet.

Handling
Medlemsländerna är inte överens om vad som kan få kallas choklad. Något som påverkar import och export. Europeiska Kommissionen har nu lagt fram ett förslag som Europaparlamentet har godkänt och det är nu dags för medlemsländerna (som representeras av olika elever) att diskutera förslaget och rösta om det.

Roller som ska bemannas i spelet:

  • Ministerrådets president
  • 1 spelledare som leder rollspelet
  • Europeiska Kommissionen
  • 1-2 elev(er)
  • Medlemsländer
  • 14 medlemsländer med 1-2 elev(er) som representant för varje
  • Europaparlamentets åsikter presenteras av en lärare eller av spelledaren när spelledaren säger till

Spelordning:

  • Skriv ut allt material (länken ovan)
  • Dela ut rollerna
  • Låt eleverna läsa igenom sina roller noggrant.
  • Kör igång rollspelet enligt Spelledarens Lathund